10 Mart 2020 Salı

Yangınlar - Nilüfer Belediyesi Kent Tiyatrosu


Şehir Tiyatroları’nın daha önce ertelenen konuk oyunu Yangınlar’ı bu sefer Muhsin Ertuğrul Sahnesinde izleyebildik. Oyunun başlamasıyla her şey çok tanıdık gelmeye başladı. Yıllar önce izlediğim Denis Villeneuve’ün “Incendies” filmini çok andırıyordu. Kanada’da anneleri ölen yetişkin ikizler, annelerinin vasiyetiyle, daha önce varlıklarından haberdar olmadıkları baba ve kardeşlerini bulmak ve onlara birer mektup ulaştırmakla görevlendirilirler. Ülkenin adı zikredilmese de Lübnan olduğu aşikar, iç savaşlarla kavrulmuş bir ülkeye yolları düşecektir. Filmi izleyeli 10 yıl olmuş ama göçmenlerle dolu otobüsün milisler tarafından yakıldığı, Hristiyan kadının "benim çocuğum" diye yanmaktan kurtardığı küçük kızın, otobüste yanmakta olan Müslüman annesine koşmak suretiyle kimliğini belli ettiği ve vurulduğu, çok çarpıcı sahne hala dün gibi gözümün önünde. Oyunda da bu sahneden bahsedilince eserin aynı yazardan çıkma olduğuna emin oldum.


Konusunu fazla zorlama ve arabesk bulduğum için filmi çok beğenmemiştim, ama kaderde arabesk deyince iyice tam dibine vurmuş halini görmek de varmış. Film ne kadar olabildiğince sakin ve sade anlattıysa hikayesini, oyun o kadar bağırarak ve mübalağa ederek ifade etti kendini. Tüm bunlara, sahnelerin büyük kısmında arka fonda çalan yüksek sesli, duygularımızı iyice paralamak amaçlı, hüzünlü müzikler eşlik edince bir hayli sıkıldım, manipüle edilmeye sıkı bir alerjim var. Üstelik oyuncu mikrofonlarından gelen sesler sahnenin ön hoparlörlerine verilirken, müzikler bizim dibinde olduğumuz arka hoparlörlerden geliyordu, ayağa kalkıp “yeter kesin şu müziği de diyalogları duyabilelim” dememek için zor tuttum kendim. Neyse ki oyunun sahnelenme şekli kanımca aşırı arabesk ve kitsch olduğundan, konuyu da filmden bildiğimden, duyamama konusuna pek de takılmadım. Daha önce İstanbul Tiyatro Festivali’nde sahnelenmiş olması ve DOT Tiyatro'da rüşdünü ispatlamış Murat Daltaban gibi yıldız bir tiyatro yönetmenine sahip olması itibariyle çok heyecanlandığım oyun, salonun geriye kalanının büyük coşkusuna rağmen, benim için tam bir hayal kırıklığı oldu.


Yazan : Wajdi Mouawad
Çeviren : Ayberk Erkay
Yöneten : Murat Daltaban

Oyuncular : Adem Mülazim, Ayşe Gülerman, Barış Ayas, Batuhan Pamukçu, Gökhan Kum, Melisa İclâl Yamanarda, Mesut Özsoy, Oğulcan Arman Uslu, Oğuzhan Ayaz, Pınar Hande Ağaoğlu, Zeynep Çelik Küreş

Hiç yorum yok: