11 Mart 2019 Pazartesi

Kürklü Venüs - Yolcu Tiyatro


Polanski'nin "Kürklü Venüs"'ünü izleyeli 5 sene olmuş ama o kadar etkileyici bir filmdi ki, hemen her sahnesi hala aklımda. O kadar kusursuz bir sahnelemenin üstüne bir oyun izlemek büyük bir risk olacaktı, ama hem oyunun aldığı iyi yorumlar, hem de oyuncularını 2017 tiyatro festivalinde "When in Rome"'da izleyip beğenmiş olmam, evimin dibindeki CKM'ye gelmeleri ile birleşince, beklentilerimi olabildiğince aşağı çekerek izlemeye gittim. Bu kadar cesur bir oyunun ülkemizde nasıl sahnelenmiş olabileceğine olan merakım da beni motive etti.

Konusundan kısaca filmine not düşerken bahsetmiştim. Oyunun yazarı David Ives, mazoşizme ismini veren yazar Sacher Masoch'un ve mazoşizmin ilham kaynağı Kürklü Venüs adlı romanını müthiş bir şekilde sahneye uyarlamış. Oyun içinde oyun şeklinde, bir tiyatro yönetmeninin romanı sahneye uyarlama çabasını ve başrol için bir kadın oyuncu aramasını izliyoruz.

Tabii CKM'nin büyük salonu, bir konser salonu olarak fazla büyük olması itibariyle tiyatro için uygun değildi, bu da oyunun seyirci üzerindeki hipnotize edici gücünü azaltmıştı. Ama Pervin Bağdat'ın müthiş oyunu o dezavantajı biraz telafi etti. Gerçi oyunun girişindeki bana biraz çocuksu gelen yorumundan endişe ettim, zira filmde Wanda'nın baştaki naif hali çocuksu değil, kadınsıydı ve oyun için çok daha uygundu. Bu endişe kısa sürdü, Pervin Bağdat toparladı ve oyunun kalanında çok cesurca döktürdü. Oyunun yönetmenliğini de yapan Ersin Umut Güler de başarıyla ona eşlik etti. Üzülerek yine filmle kıyaslamak zorunda kalacağım ama oyundaki finalin etkisi de, filmin biraz gerisinde kaldı. Oyunun gerçekten çok vurucu bir finali var, seyirciyi yerinden zıplatabilmeliydi.

Sonuç olarak oyunu beğendim, Pervin Bağdat'ın parladığını bir kez daha vurgulamak isterim. Zor bir oyunu cesurca ve hakkını vererek sahnelemişler. Filmi izlememiş olsaydım muhtemelen daha çok etkilenecektim. Tarih boyunca kadın - erkek ilişkisini çok net bir şekilde sorgulayan bu oyunu/filmi erkek kısmına eğitim niyetine mutlaka izlettirmek gerekiyor.

Hiç yorum yok: