2 Nisan 2019 Salı

Jacques ile Efendisi - Rest Tiyatro


Künyesinde çok sevdiğim yazarlardan Milan Kundera'nın ismini görünce hemen oyunun Kadıköy Emek Tiyatro'sundaki seansına bilet edindim. Günceye yazamadığım yıllarda Emek tiyatrosunun sahnesinde Kabileler (sahneleyen B Planı) oyununu izlemiş ve beğenmiştim. Çocuklarından biri işitme engelli olan bir aile üzerinden, sağırların Dünyasına dair çok samimi paylaşımları vardı.

Bu sefer de oyun Emek Tiyatro tarafından değil, Rest Tiyatro tarafından sahneleniyor. Kundera oyunu Diderot'nun aynı isimli romanından 3 perde olarak uyarlamış, ancak Rest Tiyatro da oyunu tek perdeye kısaltmış. Belki de bunun etkisiyle oyunun başında oldukça zorlandım, 9 oyuncu tüm ekip sahnedeydi, konuyu ve karakterleri hemen çözemedim, dikkatim de dağıldı, kafam başka yerlere gitti. Bir 10 dakikalık bocalamadan sonra, oyunculukların hepsinin istisnasız çok iyi olmaları sayesinde eserin içine girebildim. Sokaklarda yaşayan evsiz karakterlerin, buldukları bir kitaptaki hikayecikleri canlandırmaları üzerine kurgulanmış. Kundera, özellikle "Şaka" romanında çok net şekilde verdiği sistem/toplum eleştirisini, bu sefer bu minik hikayeciklere serpiştirmiş.

Metnin ve güçlü oyuncukların etkisiyle oyunu çok beğendim, ama öyle bir oyuncu vardı ki, performansını izlerken ağzım açık kaldı; Zeynep Erkekli. Hancı ve Markiz rollerinde öyle bir döktürdü ki, tekrar tekrar izlenebilir. Bundan sonra herhangi bir oyunun kadrosunda kendisini görürsem, gözüm kapalı oyuna bilet alacağım.

Yazan: Milan Kundera
Çeviren: Ayberk Erkay
Yöneten: Ragıp Ertuğrul
Oynayanlar: Cem Baza, Serhan Süsler, Zeynep Erkekli, Umut Demirdelen, Ayşegül Yalçıner, Ali Yalçıner, Halit Barış Öncü, Erce Ahmet Kardaş, Fulden Obiz

Hiç yorum yok: