AKM'nin kapalı olduğu yıllarda ikinci evimiz haline gelen Kadıköy Süreyya'da nedense artık hiç opera sahnelenmiyor, işin garibi AKM'de de opera sahnelenmiyor. İnternetten de biraz araştırdım, ama neden hiç opera sahnelenmediğine dair hiç bir bilgi bulamadım. İstanbul Devlet Opera Balesi'nin programı boş, bulabildiğim tek etkinlik heyecanla beklediğimiz bale eseri La Bayadere. Idobale'nin çok uzun yıllardır müdürlüğünü sürdüren Suat Arıkan geçen sezon sonunda emekli olmuş, bununla bir ilgisi var mıdır bilemiyorum, ama kimsenin bu konuyu merak etmemesi de çok garibime gidiyor.
Kadıköy Süreyya Operası'na gitmek, ailecek en keyifli rutinlerimizden biri haline gelmiş olduğundan, opera yokluğunda biz de hafta içi konserlerine ve tiyatro oyunlarına gitmeye başladık. Programda beni en çok heyecanlandıran Bülent Evcil'in bulunduğu konser idi. İsmini çok uzun yıllardır duyuyordum, ancak kendisini hiç canlı dinleme fırsatım olmamıştı. Dün akşam da İnci Pastanesi'ne uğrayıp marmelatlı kurabiyelerimizin tadına vardıktan sonra salona geçerek yerlerimize oturduk. Biletleri çok erken aldığımdan ilk sıradan yer bulabilmiştim. Programın tamamı Fazıl Say'ın flüt için yaptığı eserlerden oluşuyordu. Say ile Evcil'in uzun yıllara dayanan bir dostluğu bulunuyormuş, ve Evcil Say'dan, çok kısıtlı olan yerli flüt repertuarımız için eser üretmesini rica ettiğinde, Say onu kırmamış ve "Flüt Dünyası" bestesini de ona adamış.
Fazıl Say'ı sahnede canlı izleme imkanım olmadı, ama bestelerini çok beğenerek dijital platformlardan dinliyorum. Seslendirilen ilk eser Flüt Dünyası bana biraz fazla sade geldi, kulaklarımın bir eşlik aradığını itiraf etmeliyim. Yine solo olan Flüt Sonatı'nı ise çok beğendim. Evcil, bu eseri Salzburg Orkestrası ile canlı kaydettiğini ve şubat ayında dijital platformlarda dinleyebileceğimizi iletti.
Aradan sonraki ikinci bölümde, Bülent Evcil'e piyanoda Rüstem Rahmedov eşlik etti. Fazıl Say, Portreler'de çok değer verdiği 8 kişiye ithaf ettiği parçalar yazmış. Bu parçaların hikayelerine dair bilgileri ise müzikolog Ersin Antep sahneye gelerek anlattı. Bu kısmı da ailecek çok beğendik. Bülent Evcil, Yaşar Kemal ve Türkan Saylan için yazılmış olan parçaları bas flüt ile seslendirdi. İlk yarıda Flüt Dünyası'nın bir bölümünü de alto flüt ile seslendirmişti. Verilen arada Cem'e bu enstrümandan haberdar olmadığımı söylediğimde, bana bas flütün de olduğunu, hatta kontrbas flütün de olduğunu söyleyip şekillerini tasvir etmeye çalıştı, sonunda telefondan bana Florida Flüt Orkestra'sının bir videosunu açarak teker teker enstrümanları tanıttı. Sonra söylevine caz için farklı malzemelerden üretilebilen flütlerden bahsederek devam etti. Yani boynuz kulağı çoktan geçti.
Konserin sonunda şunu düşündüm, keşke tüm klasik müzik konserlerinde sanatçılar, orkestra şefleri, hep seyirciler ile iletişim içinde olsalar ve/veya işin uzmanları gelip eserler hakkında bilgi verseler. Dinleme keyfini o kadar arttıran bir unsur ki. Maalesef neredeyse tüm klasik konserler seyirciyle (duyguların ötesinde) tek kelime iletişim kurulmadan sonlanıyor. Bunun en güzel istisnası bu güncede sık sık bahsetmiş olduğum Akbank Oda Orkestrası ve Cem Mansur idi. Mansur her eserden önce mutlaka besteciyle ve parçayla ilgili çok güzel bilgiler paylaşırdı.
S. Acim - Anılar
W. Hurlstone - Klarnet, fagot ve piyano için Trio, Sol minör
F. Mendelssohn - Konzertstück No.1, Fa minör, Op. 113
F. Mendelssohn - Konzertstück No.2, Re minör, Op. 114
M. Glinka - Trio Pathétique, Klarnet, fagot ve piyano için, Re minör
1. Keman: Esen Kıvrak
2. Keman: Nilay Sancar
Viyola: Efdal Altun
Viyolonsel: Çağ Erçağ
D. Şostakoviç - Yaylı Çalgılar Dörtlüsü No.3, Fa Majör, Op.73
F. Schubert - Yaylı Çalgılar Beşlisi, Do Majör, D 956
23 Eylül - Sirba Quartet
Hora de Mana Pe Batai / Di Mashke
Fantaisie Roumaine
Les Deux Guitares
Doina Ciobanului / Sirba
Vu Bistu geven / Der yid in Yerushalaim / Baruta de la Sarata
Oyfn Veg Shteyt A Boym / Avreml der Marvikher
Fantaisie Hongroise
Jalea Tiganilor / Opa Tsupa / Yom Shabes yom
A Gute Vokh
Hora Dance / Hora Flacailor
Doina clarinette / Ciganski Stakato
Ikh Shtey Unter a Boskerboym
Geamparale de la Babadag
Coragheasca / L'Alouette
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder